So? What's wrong?
Posted on Monday, March 26, 26.3.12, Comment [0]
Assalamualaikum.. tak jawab dosa,, jawab?? pahalaa... :) yup, setelah 3 jam aku berfikir, aku buat pro's and con's, akhirnya, setelah fikir masak-masak, yup, I'll apply for Form 6. Yang aku pelik, kenapa semua orang pelik bila aku cakap nak ambil Form 6. kebanyakan orang akan cakap, "kau kan pandai, kenapa nak ambil form 6?? membazir masa jee" Well, kalau korang tengok result aku, korang mungkin akan tahu kenapa.
Form 6, it is not as bad as it were said. Orang cakap STPM adalah peperiksaan paling susah kat DUNIA (tipu tk agak-agak). and mengambil masa 2 tahun, baru dapat ambil ijazah, kalau result kita hebat. Berbanding Matrikulasi, setahun. So, budak-budak matrikulasi menang pada umur. tapi korang pernah tak terfikir bahawa kalau kita tak buat betul-betul time matriks, kita kena tendang, and kalau pointer kita tak cukup, kita akan dilelong untuk ambil ijazah apa-apa. So, ia membuatkan aku terfikir, sanggup ke aku risk kan masa depan aku dengan memasuki matrikulasi dimana aku masih tak tahu boleh tak aku buat. dan kalau aku dapat matrikulasi, dah tentu-tentu aku dapat Sains Fizikal sebab result Fizik aku atas sikit dari Biology aku. And aku benci Fizik. sebab banyak kira-kira. So, adakah aku aan risk masa depan aku mempelajari sesuatu yang aku tak minat? dan akhirnya membawa kepada bencana ke atas diri sendiri? Sudah tentu tidak. kalau aku dapt straight A tu lain cerita la, mana-mana aku pergi mesti dapat. oh ya, kepada Nacitah,Guo Dong and Fizah dan Ipin, tahniah sebab dapat straight A. :) So, Matrikulasi, sorry, saya tak akan masok matrikulasi.
Kalau aku ambil form 6, sekarang sistem dia dah berbeza. Kalau dulu, kita study dua tahun, and face one big exam. macam SPM la senang cakap. tapi aku dapat maklumat bahawa sekarang, sistem dah macam sistem Universiti. 2 tahun means 4 semester. sekarang, satu semester, sekali periksa. and result kita akan diambil kira overall periksa. macam CGPA jugaklaaa. tapi kita belajar 5 subjek je. :D and 60% dari result kita akan diambil dari periksa semester-semester tu and 40% dariapda assignment cikgu-cikgu kasik. :D korang bayangkanlah, satu semster maybe dalam 4 bab kita belajar, tak ke senang namanya. :D and kalau aku dapat masok science course, ni adalah peluang kedua aku untuk tebus kegagalan aku. At least kalau aku dah ambil STPM, aku ada sijil daripada Matriks kalau kita gagal, SPM je kita ada. :(
Orang cakap STPM ni untuk orang yang tak dapat tawaran mana-mana universiti, well actually, STPM lah aku rassa untuk budak-budak hebat. :D Matrikulasi ni macam untuk orang yang masih tak tahu arah tuju diorang. yela kan, kita study-study, last-last, CGPA kita tntukan kita dapat pergi mana.  Sedih gila. T-T
So, sampai di sini sahajalah.
Sekian,
Haziq. :)



Lots Of Love


Landlord|Bloggers|Post|Follow


Screaming!


Selamat Berbual. :D


You'll Never Walk Alone





History Lesson

Created By : Haziq17.