My Thoughts About PPSMI.
Posted on Sunday, October 23, 23.10.11, Comment [0]
Assalamualaikum.. Xjawab dosa,, jawab?? pahalaa... :) baiklah, beberapa hari ini saya ada terbaca di laman sosial Facebook bahawa PPSMI (Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris) akan dimansuhkan. Dan emngikut ingatan aku, PPSMI ini diwujudkan sekitar tahun 2003 tak silap kerana adik aku ketika itu sudah pon belajar Sains pada tahun 1. Jadi, setelah beberapa tahun kita hidup dengan belajar Sains dan Matematik dalam English, tiba-tiba pada tahun hadapan aku dengar cerita ia akan dimansuhkan. Tahun dean or 2 tahun lagi aku tak pasti tapi ia memang akan dimansuhkan.

Alasan, guru-guru menghadapi kesukaran mengajar pelajar. Eh, saya sebagai pelajar, saya lihat, kami tiada masalah pon. Guru-guru mengajar pon dalam bilingual. Dia tak menjurus ke arah satu bahasa sahaja. Apabila pelajar perlukan explaination, mereka akan terangkan dalam Bahasa Melayu. Tetapi, mereka juga akan mengajar dalam English kerana peperiksaan kami di dalam English. Jadi, kenapa mahu mansuhkan?

Pelajar ke bermasalah? kan kita hendak menuju status negara maju, kita tidak perlu melakukan sebegini rupa, yang menjadi mangsa adalah kami pelajar dan guru-guru. Anda bayangkan, saya sebagai abang yang telah belajar sains di dalam English selama 5 tahun, dan tiba-tiba adik-adik saya akan belajar di dalam Bahasa Melayu, bagaimana saya harus menolong mereka sedangkan terma-terma sains di dalam Bhasa Melayu pon saya tidak tahu. Lagi satu, semasa di universiti, kebanyakan pembelajaran kami adalah di dalam English.Jadi, macam mana kami hendak berjaya jika sepatah haram pon kami tidak tahu? bukankah kami akan menerima kejutan? tidakkah anda fikir tentang kami semua?

Wahai pihak kerajaan, fikirkanlah. ini baru sedikit, banyak lagi yang mendatang. :)
Lots Of Love


Landlord|Bloggers|Post|Follow


Screaming!


Selamat Berbual. :D


You'll Never Walk Alone





History Lesson

Created By : Haziq17.